|
Viikonlopunviettoa Agadirissa |
---|---|
Perjaitai-iltapäivä vietettiin altaa lla , lapset altaa ssa . Meni pilveen neljän jälkeen, hö. Siispä kävellen Marjane-markettiin. Kuin Kaakkurin cittari, totesi Tomaski. Kaupungin ainoa market. Ostettiin karkkia. Matkalla nähtiin kilppari, jonka joku Muhammed poimi kyytiinsä. Yritettiin ajatella positiivisesti, eikä uskottu sen joutuvan liemen mausteeksi. Pekka jäi hotelliin lukemaan kun lasten kanssa lähdettiin lampsimaan läheiselle putiikkikadulle. Ei sitten sieltäkään mitään ostettu. Ramadanko se tekee kadut aika autioiksi? Hiljaista joka tapauksessa. Ennen kuin yhdeksältä päästiin päivälliselle oltiin umpiväsyneitä ja nälkäisiä. Niinpä ei sitten todellakaan lähdetty perhediskoon vaan nukkumaan heti syötyämme. Lauantaiaamuna heräsin taas tolkuttoman aikaisin, joten Saaran nukkuessa ajattelin mennä parvekkelle kirjoittelemaan ja lukemaan Ritvan väikkäriä, mutta huh mikä haju!! Tuuli kävi kalasatamasta päin ja haju levisi koko kaupunkiin. Aamiaisen jälkeen tuuli kääntyi ja altaalle oli mukava mennä. Siellä sitten päivä vietettiinkin. Lenkkeiltiin pitkin Atlantin rantaa. Lapset ui, Pedro kävi salillakin. Oikein lomalta tuntui. Illalla keskustaan ja rantakadulle. Taksikuski olisi mieluusti vienyt pitemmällekin kiertoajelulle. Ei haluttu. "Soppatunnin" aikana keskustassa ei juuri muita ollutkaan. Muutamia rukoukseen keskittyneitä paikallisia hoksattiin. Soppatunti tarkoittaa hetkeä (noin tuntia) auringonlaskun jälkeen jolloin marokkolaiset kiitävät koteihinsa ja katukahviloihinsa hariralle. Se on sellaista vihannesoselinssikeittoa, jota islaminuskoiset ensimmäiseksi illalla syövät paastottuaan päivän. Auringon nousun ja laskun välillä muslimi ei syö, ei juo (ei edes vettä, ilman lääkärin lupaa), ei tupakoi, eikä ajattele lihallisia, mutta soppatunnilla ja sen jälkeen saa syödä, aina siihen asti että kaupungin yli kajahtaa aamuviideltä tykinjysähdys tai sireeni kuten Marrakechissa kuulin, joka on merkki siitä, että syominen on taas lopetettava. Mietin kovasti näitä juttuja … |
|
Huom. stop-merkk yllä ! Paikallisten naisten vaatetus vaihteli zellabahista minihameisiin. Tässä lyhyet muodikkaat zellabahit, mutta huivit kuitenkin. Läheskään kaikki eivät käyttäneet huiveja, toisaalta monet vanhemmat naiset peittivät niillä kokonaan kasvonsa. Agadirilaisista on vaiin vähän kuvia, koska he kieltävät henkilökuvauksen. Taidekin on vain ornamentiikkaa... Vain Allah on niin täydellinen, että häntä voi kuvata - ja kuningas. Hänen kuviaan oli pitkin tienvarsia ja toimistoja ja liikkeita jne. |
|
|
|
|
|
|
|
|