Pohjois-Suomen ensimmäinen linja-autoksi luokiteltava kulkuneuvo oli Vomag, joka on vieläkin Oulun Automuseossa tallella. Se  liikennöi 1920-luvun alussa, mutta kun umpikumirenkailla ajaminen kiellettiin vuonna 1922 lainsäädännöllä, joutui tämä Kestilässä Mannermaa-nimisen kauppiaan omistuksessa ollut kulkuneuvo väistymään maanteiltä. Vastaavia vehkeitä käytettiin ensimmäisen  maailmansodan aikana tykinvetovaunuina.

Miksikö tämä kuva nyt? Piti kaivaa kirjoittamani Oulun linja-autoliikenteen historia -opus esille kun täydentelen luentoani ja kun liikennehistoriasta olen lupautunut Tampereellekin puhumaan.  En ole näitä aiheita vuosikausiin selaillutkaan, joten paljon on unohtunut. Minusta ei ole mukava lukea omia vanhoja tuotoksia. Mutta kuvia on kiva katsella.

Paakinahon automobiilin kuskeilla ikkunassa lappu ”Täynnä”. Niin ne tuppasivat onnikat 1920-luvun lopussa ja 1930-luvulla olemaan.

Voi kunpa minulla olisi aikaa, tai sitteku … sitteku taas on aikaa, niin noista vanhoista kuvista,  jotka ovat ? ?  varmaan jossakin – voisi tehdä taulun. Minulla on vielä tallella varhain alkaneen rahastajanurani aikaiset rahastussakset ja muutamia taksataulukoita, ehkä jokunen onnikkalippukin… Heti sitteku…

5 Comments

  1. Hei Juha, hienoa että Amin liikennöinti tulee selvitetyksi. Minun kirjassani on siitä jotain, mutta tosiaan kirjaa on aika vaikea saada. Kirjastoista, antikvariaateista? Kaukolainana vaikka Oulun yliopiston kirjastosta?

  2. Hakusessa Meskuksen liikenteen aikaisia kuvia ja asiasta tietäviä henkilöitä 40 -60 luvulta asti. Erityisesti kiinnstavat linjat:
    Oulu – Ylikiiminkin – Pudasjärvi sekä Oulu – Ylikiiminki – Tervolankylä sekä Oulu – Ylikiiminki – Juurikka

    Tuomo Joutila
    topegee@gmail.com

  3. Hei Tuomo, ei ole kyllä minulla ainakaan noista tietoja. Onnikkaliikenteen historian kirjoittamasesta alkaa olla 30 vuotta aikaa, joten eipä ole paljon muistikuvia lähdemateriaalista eikä haastatteluissa mainituista asioista.

  4. Ensimmäinen postilinja-auto Lappiin tuli jo Toukouussa 1921.
    Ohessa ote Jonna Katajamäen kirjoituksesta Raito – lehdessä vuodelta 2009.
    ”Umpikumisen, täysin katta-
    mattoman Benz Gaggenau
    -kuorma-auton lähtiessä en-
    simmäistä kertaa Rovaniemeltä
    kohti Sodankylää toukokuussa
    1921 ei kukaan voinut aavistaa,
    millainen merkitys tällä posti-
    autoliikenteen avausmatkalla
    tulisi olemaan Lapin syrjäseu-
    tujen asukkaille.”
    Jonna Katajamäki

    Aiheeseen perehtymistä varten on
    haastateltu Rovaniemen Posti-Telen
    autovarikon päällikköä Lauri Seitamoa
    ja Lapin Telen huoltopäällikköä Martti
    Muukkosta
    Raitolehti löytyy täältä kokonaisuudessaan pdf-tiedostona.
    https://www.rovaniemi.fi/fi/Palvelut/Kulttuuripalvelut/Museot/Lapin-maakuntamuseo/Julkaisut/Raito-lehti
    Tuomo Joutila
    topegee@gmail.com

Jokainen kommentti on ilo!